Nietolerancja histaminy

4 listopad 2021

Objawy takie jak częste bóle głowy, dolegliwości ze strony układu pokarmowego, problemy ze snem, zmęczenie, wypryski, to problemy, które występują często, jednak rzadko kiedy są kojarzone z nietolerancją histaminy.

HISTAMINA? CO TO TAKIEGO?

Histamina to związek chemiczny, naturalnie występujący w organizmie ludzkim. Pełni wiele różnych funkcji m.in. bierze udział w reakcjach alergicznych, powoduje tachykardię, bierze udział w trawieniu, reguluje napięcie mięśni gładkich.Histamina występuje naturalnie w naszym organizmie, ale może być też dostarczana z zewnątrz, wraz z pożywieniem.W wyniku niedostatecznego jej rozkładu przez odpowiednie enzymy, może dojść do nietolerancji histaminy.Najważniejszym enzymem, który bierze udział w rozkładaniu histaminy jest DAO- diaminooksydaza.

NAJCZĘSTRZE OBJAW NIETOLERANCJI HISTAMINY:

  • ból głowy, zawroty głowy,
  • wzdęcia, biegunka,
  • zatkany nos,
  • duszność, kaszel,
  • cieknący katar,
  • nadmiar śluzu w gardle,
  • świąd, pokrzywka, atopowe zapalenie skóry,
  • uczucie pełności w brzuchu, odbijanie,
  • zgaga, nudności,- zaburzenia rytmu serca,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • zaburzenia termoregulacji.

ROZPOZNANIE:

  • wykluczenie alergii,
  • występowanie wcześniej wymienionych objawów,
  • ustąpienie objawów na diecie z niską podażą histaminy,
  • badanie aktywności DAO ?

Nietolerancja histaminy może mieć charakter wrodzony lub nabyty. Jeśli mowa o wrodzonej (genetycznej) nietolerancji histaminy ma ona charakter trwały, natomiast nietolerancji nabyta, może mieć charakter przejściowy, odwracalny. Nietolerancja histaminy może być efektem zaburzeń integralności bariery jelitowej, SIBO czy chorób układu pokarmowego. Reakcje nietolerancji histaminy mogą nasilać się w podczas sezonu pylenia (gdy jesteśmy alergikami).

Leczenie polega na zastosowaniu diety o niskiej podaży histaminy. Następnie po pewnym czasie wprowadza się kolejno produkty obserwując objawy.Należy uzupełnić niedobory witaminy B6, witaminy C, cynku i miedzi, które są kluczowe dla prawidłowego działania enzymu DAO. Należy też zwrócić uwagę na zażywane leki, ponieważ niektóre mogą hamować aktywność enzymu DAO. Stosuje się też doustną suplementację enzymu dao np. Histasolv lub wspierające metabolizm histaminy np. ahista.

Produkty bogate w histaminę:

  • piwo, wino, szampan
  • wędliny, konserwy,
  • kiszonki,
  • fermentowane produkty mleczne (jogurt, maślanka)- cytrusy,
  • długo dojrzewające sery,
  • orzechy, kakao
  • produkty wędzone,
  • warzywa: awokado, bakłażany, szpinak, pomidory
  • ryby, szczególnie: makrela, tuńczyk, sardynki, owoce morza.

Produkty stymulujące uwalnianie histaminy lub hamujące aktywność DAO: alkohol, banany, czekolada, orzechy, skorupiaki , truskawki, konserwanty, kiwi, ananas, herbata, napoje energetyczne.

Podejrzewasz u siebie nietolerancję histaminy? Potrzebujesz wsparcia dietetycznego? Zapraszam do współpracy!

Przepisy

Gnocchi w sosie pomidorowym z parmezanem

Gnocchi w sosie pomidorowym z parmezanem

Pomarańczowy budyń jaglany-przepis| wegański

Pomarańczowy budyń jaglany-przepis| wegański

Dietetyczna szarlotka bez tłuszczu

Dietetyczna szarlotka bez tłuszczu

Najlepsza zupa krem z dyni i soczewicy- wegańska

Najlepsza zupa krem z dyni i soczewicy- wegańska

Chleb żytni 100% na zakwasie

Chleb żytni 100% na zakwasie

Blog

Jak obniżyć indeks glikemiczny posiłku?

Jak obniżyć indeks glikemiczny posiłku?

Nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy

Jak poprawić regeneracje powysiłkową?

Jak poprawić regeneracje powysiłkową?

Bilansowanie diety wegańskiej

Bilansowanie diety wegańskiej

Zaburzenia miesiączkowania i zaburzenia fizjologiczne kobiet aktywnych fizycznie

Zaburzenia miesiączkowania i zaburzenia fizjologiczne kobiet aktywnych fizycznie

@ formaodkuchni